MB-eko exkluzivně: 4 otázky budoucím mladoboleslavským politikům

Před týdnem oslovil portál MB-eko lídry všech 11 politických stran, kandidujících v MB v říjnových volbách. Odpovídali na čtyři otázky, mapující jejich postoj k problémům životního prostředí ve městě, konkrétně: kvalitě ovzduší, koncepci dopravy, nakládání s odpady a hluku.

Zde si můžete přečíst jejich odpovědi v neupravené podobě:

 

1. OVZDUŠÍ:
Časté překračování imisních limitů prachových částic PM10 a přízemního ozonu (z měřící stanice SMBOA ČHMÚ) řadí Mladou Boleslav mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší. Podpoříte zpracování analýzy odborníky ČHMÚ, která by potvrdila či vyvrátila pravděpodobnou příčinu v automobilové dopravě a lokálním vytápění, i následná opatření k omezení zdrojů emisí?
  • Jiří Bouška, Volba pro Mladou Boleslav (č.1): Musím se přiznat, že neznám přesné detaily problému, ale v současné době nevidím jediný důvod, proč bychom neměli zpracování analýzy podpořit.
  • Raduan Nwelati , ODS (č.2): Neodpověděl.
  • Josef Pelant, Strana práv občanů Zemanovci (č.3): Ano.
  • Karel Skála, KSČM (č.4): Neodpověděl.
  • Robin Povšík, ČSSD (č.5): Neodpověděl.
  • Dan Marek, TOP 09 (č.6): Neodpověděl.
  • Luboš Dvořák, Politické hnutí Zvon (č.7): Jednoznačně ano.
  • Jaroslav Vedral, KDU-ČSL (č.8): Ano.
  • Marie Pozděnová, SPR-RSČ (č.9): Neodpověděla.
  • Pavel Filip, Strana zelených (č.10): Jedním ze zásadních pilířů aktivit Strany zelených je ekologická sféra života. Právě oblast životního prostředí, a v důsledku zdravotní stav obyvatel, jsou zásadní součástí toho, co nazýváme "Kvalitou života".
    Jsme přesvědčeni (vycházíme z názorů odborníků, nejnovějších studií a dat Českého hydrometeorologického ústavu), že bylo vhodné rozšířit nepřetržité sledování kvality ovzduší a systematicky informovat občany o aktuální situaci i vývojem znečištění v našem městě.
    Vzhledem k tomu, že takový projekt je dost nákladný, chceme se v rámci ankety obrátit na občany Mladé Boleslavi, aby vyjádřili svoji vůli o zařazení tohoto programu do rozpočtu města pro následující roky.
    Spolupracujeme s odborníkem Davidem Hradiským, který má vysoce specializované znalosti nejen v oblasti monitoringu, ale i implementace poznatků do praxe. Nejde nám totiž jen o pojmenování stavu, ale především o jeho reálně řešení.
  • Jiří Řezáč , Věci veřejné (č.11): Neodpověděl.

 

2. DOPRAVA:
Mladá Boleslav dosud nemá zpracovanou žádnou jednotnou koncepci dopravy ve městě. Zasadíte se o kvalitní expertní zpracování koncepce dopravy, která by zahrnovala automobilovou dopravu, parkování, MHD, cyklisty, chodce i zklidněné zóny s omezením automobilového provozu a byla by závazná při dalším rozvoji města?

  • Jiří Bouška, Volba pro Mladou Boleslav (č.1): Máte pravdu, že koncepce veškeré dopravy města není. Určitě jsme pro vytvoření studie. Dopravní situaci lze jen těžko vyřešit ke spokojenosti všech občanů města, na druhou stranu věřím, že její zpracování tomu může pomoci.
  • Raduan Nwelati , ODS (č.2): Neodpověděl.
  • Josef Pelant, Strana práv občanů Zemanovci (č.3): Ano.
  • Karel Skála, KSČM (č.4): Neodpověděl.
  • Robin Povšík, ČSSD (č.5): Neodpověděl.
  • Dan Marek, TOP 09 (č.6): Neodpověděl.
  • Luboš Dvořák, Politické hnutí Zvon (č.7): Ano a přidávám zjednodušený výňatek z našeho volebního programu - DOPRAVA:
          - Stejná práva pro automobily, cyklisty, pěší a další účastníky dopravy
          - Jedno město - jeden parkovací systém
          - Vyšší podporu pro hromadnou dopravu a omezit tranzitní provoz
  • Jaroslav Vedral, KDU-ČSL (č.8): Ano.
  • Marie Pozděnová, SPR-RSČ (č.9): Neodpověděla.
  • Pavel Filip, Strana zelených (č.10): Otázka dopravy úzce souvisí s bodem předcházejícím. Již současné vedení města pracuje na mapování dopravní situace ve městě. Jako zásadní výhodu situace vidíme ve vývoji z poslední doby, kdy odstoupením od smlouvy s firmou Activ bude možné skutečně komplexně řešit otázku parkovacích zón ve městě.
    Já osobně si beru jako vlastní úkol do budoucnosti posunout cyklodopravu ještě k jedné, dosud opomíjené, stránce věci - a sice bezpečnému uložení kol. Je totiž nutné myslet i na to, že cyklista se při vyřizování svojich záležitostí potřebuje od kola vzdálit. Viděl jsem funkční parkovací boxy pro jízdní kola např. v Českém Krumlově a věřím, že bychom je uměli vytvořit a vhodně umístit i v Mladé Boleslavi.
  • Jiří Řezáč , Věci veřejné (č.11): Neodpověděl.

3. ODPADY:
Využitelné organické zbytky z našich kuchyní i údržby zeleně tvoří podle celostátních statistik asi 1/3 komunálního odpadu. Zatím končí bez užitku s netříděným odpadem na městské skládce v Michalovicích, která bude během příštího volebního období zaplněna. Máte připravené komplexní řešení třídění a recyklace odpadu včetně organických zbytků, nebo se alespoň zasadíte o jeho nalezení?

  • Jiří Bouška, Volba pro Mladou Boleslav (č.1): O problému odpadového hospodářství samozřejmě víme, současná skládka doslouží během několika let. Zároveň na fóru Zdravého města bylo odpadové hospodářství chápáno jako nejzávažnější problém města. Vytvoření koncepce bude důležitým úkolem pro nově zvolené vedení města.
  • Raduan Nwelati , ODS (č.2): Neodpověděl.
  • Josef Pelant, Strana práv občanů Zemanovci (č.3): Z tisku jsem se dozvěděl, že současné vedení má připraveno unikátní řešení pomocí speciálního lisu.
    Pokud bychom se podíleli na práci zastupitelstva, podpoříme jakýkoliv rozumný a ekologicky šetrný návrh.
  • Karel Skála, KSČM (č.4): Neodpověděl.
  • Robin Povšík, ČSSD (č.5): Neodpověděl.
  • Dan Marek, TOP 09 (č.6): Neodpověděl.
  • Luboš Dvořák, Politické hnutí Zvon (č.7): Já osobně jsem třídící typ, ale projekty na využití organického odpadu, které jsem roky sledoval se organizačně zastavily a vytratily z mnoha známých důvodů. Například kompostárny spojené s kogeneračními jednotkami pro výrobu tepla a elektrické energie, bioplynové stanice a jiné. Mezi tím se na orné půdě, dokonce ve zlatém pruhu země české, objevily solární elektrárny, jako důsledek dobře promyšleného podnikání, schovaného za ekologické a zelené aktivity. Východiskem pro skládku v Michalovicích je naše podpora projektu likvidace komunálního odpadu nedávno představeného vedením města, což je určitá varianta mezi kompostárnou a bioplynovou stanicí, o kterých jsem se zmínil. Toto téma je na samostatnou diskusi.
  • Jaroslav Vedral, KDU-ČSL (č.8): Ano.
  • Marie Pozděnová, SPR-RSČ (č.9): Neodpověděla.
  • Pavel Filip, Strana zelených (č.10): Zajímal jsem se o projekt, který funguje v německém Keiserslauternu, někteří členové rady města měli možnost zařízení vidět v provozu. Podrobně jsem navíc o ekologických dopadech hovořil s jednatelem firmy Compag a dobrá spolupráce s firmou ŠKO-ENERGO je zárukou profesionálního řešení. Zavedením nového motivačního systému třídění odpadu prokazatelně stouplo množství sebraného vytříděného odpadu, například oproti roku 2006, kdy bylo vytříděno 751 tun odpadu, se v roce 2009 podařilo vybrat již 1 192 tun vytříděného odpadu.
  • Jiří Řezáč , Věci veřejné (č.11): Neodpověděl.

     

4. HLUK:
Na loňském fóru Zdravého města zazněl nápad vyhlásit jeden den v týdnu dnem klidu. Podpořili byste městskou vyhlášku, která by v neděli zakazovala používání sekaček, motorových pil, pracovních nástrojů a dalších zdrojů hluku?
 
  • Jiří Bouška, Volba pro Mladou Boleslav (č.1): Kdo by nechtěl více klidu o dnech volna, hluk je nepříjemný pro každého. V současné době, kdy pracovní nasazení většiny občanů neumožňuje se během pracovního týdne věnovat údržbě obývaných nemovitostí, bych tento návrh ovšem nepodpořil.
  • Raduan Nwelati , ODS (č.2): Neodpověděl.
  • Josef Pelant, Strana práv občanů Zemanovci (č.3): V každém případě!
  • Karel Skála, KSČM (č.4): Neodpověděl.
  • Robin Povšík, ČSSD (č.5): Neodpověděl.
  • Dan Marek, TOP 09 (č.6): Neodpověděl.
  • Luboš Dvořák, Politické hnutí Zvon (č.7): Nápad je to rozhodně zajímavý, ale v praxi si to dost dobře nedokážu představit. Klid by měl být součástí návyků potřebných pro bezproblémové občanské soužití, nikoliv direktivním nařízením.
  • Jaroslav Vedral, KDU-ČSL (č.8): Ano.
  • Marie Pozděnová, SPR-RSČ (č.9): Neodpověděla.
  • Pavel Filip, Strana zelených (č.10): Rozhodně ano
    A podpořím mnoho dalších akcí, které napomohou k ozdravění našeho města, ke zkvalitnění života všech obyvatel. Uvítal bych například další akce typu loňského projektu Škoda Auto - "Za každé prodané auto v České republice jeden zasazený strom". Vzpomínám na tu příjemnou atmosféru a těší mě, že u Chrástu rostou i "moje" stromy.
  • Jiří Řezáč , Věci veřejné (č.11): Neodpověděl.