Kvalita ovzduší - jaké jsou kompetence magistrátu / obce ?

Kvalita ovzduší - jaké jsou kompetence magistrátu / obce ?

 Rádi bychom při této příležitosti upozornili, jaké kompetence a tedy možnosti ovlivnit kvalitu ovzduší poskytuje obcím stávající legislativa. Následující text je doslovná citace z webových stránek Krajského úřadu Středočeského kraje. Dovolili jsme si pouze zvýraznit některé pasáže, na které se spolu s dalšími nástroji, jako je územní plánování v budoucnu zaměříme v našich dalších příspěvcích i plánovaných aktivitách.
Originální text najdete zde

Kompetence obce podle zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, v platném znění- Obecní úřad:

  • je dotčeným správním orgánem v územním, stavebním a jiném řízení podle stavebního zákona a vydává stanovisko pro účely kolaudačního souhlasu z hlediska ochrany ovzduší u malých stacionárních zdrojů,
  • zpřístupňuje informace podle tohoto zákona a zvláštních právních předpisů,
  • rozhoduje o vyměření poplatků za znečišťování ovzduší u malých stacionárních zdrojů podle § 19 odst. 6,
  • nařizuje odstranění závad u malých spalovacích zdrojů podle § 12 odst. 1 písm. f), ukládá opatření k nápravě těchto závad podle § 38 odst. 1 a ukládá pokuty za nesplnění této uložené povinnosti,
  • může vypracovat místní program ke zlepšení kvality ovzduší,
  • může vypracovat místní program snižování emisí znečišťujících látek podle § 6 odst. 5,
  • vyhlašuje signál upozornění, signál regulace k omezení emisí ze stacionárních zdrojů, které nepodléhají regulaci podle § 8 odst. 3, a k omezení provozu mobilních zdrojů znečišťování; pokud jde o zvláště velké, velké a střední stacionární zdroje, informuje o porušení povinností inspekci,
  • vede evidenci malých stacionárních zdrojů, u nichž tento zákon stanoví ohlašovací povinnost, a poskytuje údaje z této evidence ministerstvu,
  • vydává povolení pro činnosti, kde to stanoví zvláštní právní předpis, při kterých vznikají emise těkavých organických látek a které odpovídají kategorii malých ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší. Pro tyto látky může stanovit fugitivní emisní limit v závislosti na kvalitě ovzduší v daném místě.

Obecní úřad kontroluje:

  • dodržování povinností provozovateli malých stacionárních zdrojů podle § 12 a § 19 odst. 16, za nedodržení povinností jim ukládá pokuty a nápravná opatření a rozhoduje o zastavení nebo omezení provozu těchto zdrojů,
  • dodržování přípustné tmavosti kouře a přípustné míry obtěžování zápachem u provozovatelů malých stacionárních zdrojů a za nedodržení povinností ukládá pokuty,
  • účinnost spalování, měření množství a rozsahu vypouštěných látek u malých spalovacích zdrojů podle § 12 odst. 1 písm. f); touto činností může pověřit odborně způsobilé právnické nebo fyzické osoby podle zvláštního právního předpisu, 10)
  • dodržování povinností podle § 3 odst. 5 a za jejich porušení ukládá pokuty.

Obec může obecně závaznou vyhláškou:

  • stanovit podmínky spalování suchých rostlinných materiálů podle § 3 odst. 5 nebo toto spalování zakázat; při stanovení podmínek obec přihlíží zejména ke klimatickým podmínkám, stavu ovzduší ve svém územním obvodu, vegetačnímu období a hustotě zástavby,
  • zakázat některé druhy paliv pro malé spalovací zdroje znečišťování; seznam těchto paliv je uveden v příloze č. 11 k tomuto zákonu,
  • v oblasti opatření proti světelnému znečištění regulovat promítání světelných reklam a efektů na oblohu.

Vysvětlivky:
10) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Autor: David Hradiský, 20. 11. 2011