Makom, kniha jízd- 4
Další ze série příspěvků parafrázující název slavného titulu je výsledkem náhodně zachyceného inzerátu, který byl loni publikován na nečekaném místě. Totiž na velmi zajímavém portálu www.osel.cz, který stojí za pozornost z úplně jiných důvodů. Díky Janu Charvátovi ze serveru Česká Pozice, který se tématu tehdy ujal, se praxe vytloukání filtrů pevných částic dostala do hledáčku dalších médií a před nedávnem až do pořadu České Televize Reportéři ČT.
Vědomí že má svoboda končí tam, kde omezuje svobodu někoho jiného, nebude zřejmě nikdy součástí hodnotové výbavy významné části „české“ populace. Pravidla jsou v této zemi obvykle nastavena volně a s nepochopitelným potěšením se jimi pohrdá. Zatímco např. močit na veřejnosti, v bazénu nebo na poště člověk nesmí, produkovat pro blízké okolí zdravotně mnohem nebezpečnější odpadové produkty metabolismu svého vozu, který užívá po získání 2 známek, lze pak léta beztrestně. Kupci bude spíše vadit přetočený tachometr ojetiny, než to že její provoz neplní emisní normy.
Vozy s upravenými výfukovými cestami mohou produkovat o několik řádů vyšší množství škodlivin, než řádně provozovaný vůz. Upozornila na to mj. série tří textů Honzy Charváta, dnes již redaktora v celostátním deníku, které jsme shrnuli na jednom místě v příspěvku Demontáž filtrů pevných částic vznětových motorů .
Bez toho, že by Honzu někdo citoval, byla 8. 12. 2013 publikována kratší a o den později delší reportáž Diesely ničí ovzduší , která jeho úsilí symbolicky završila. Pro ty, kdo je neviděli, stojí za shlédnutí. V souvislosti s tématem se bez dalšího pokračování pokusili exponovat i někteří politici. Více například zde.
David Hradiský, 6. 3. 2014